top of page
Iveco Daily | LISTOVÉ PERO |
Iveco Daily | LISTOVÉ PERO |
Iveco Daily | VZDUCHOVÉ PEROVANIE |
Iveco Daily | POMOCNÁ PRUŽINA |
Iveco Daily | LISTOVÉ PERO |

IVECO DAILY

LISTOVÉ PERO
SPEV
ŇOVACIA SÚPRAVA
VZDUCHOVÉ PEROVANIE

Ponúkame viac ako 100 listových pier s rôznymi číslami výrobku pre Iveco, skladom, s okamžitým doručením. Listové perá je navyše možné zakúpiť aj samostatne, t. j. ak je zlomený iba 1 list alebo niekoľko, nie je potrebné kupovať kompletné balenie listových pier.

DOPYT ONLINE

Ak si nie ste istí, ktoré z mnohých listových pier pre Iveco Daily sú vhodné pre vaše vozidlo, zadajte svoj dopyt online a my vám pošleme cenovú ponuku. Ak je naša cenová ponuka zaujímavá, stačí jedenkrát kliknúť a vybraný tovar je váš.

Produkt Požadované

Ďakujeme. Váš dopyt sme dostali. Ozveme sa vám s odpoveďou čo najskôr (Po – Pia 8:00 – 21:00)

CHCETE SA VIAC DOZVEDIEŤ O LISTOVÝCH PERÁCH PRE VOZIDLO
IVECO DAILY?


TU SÚ NAJČASTEJŠIE OTÁZKY A ODPOVEDE.

Aké funkcie má listové pero na vozidle Iveco Daily?

Napriek svojmu názvu slúži listové pero na viaceré účely. Jeho hlavnou funkciou je prepojenie nápravy a podvozka, čo z neho robí kľúčový diel. Význam: Ak je listové pero, najmä list hlavného pera, zlomené alebo chýba, náprava nie je správne pripevnená k podvozku. V extrémnych prípadoch sa môže náprava dokonca vychýliť, čo spôsobí, že nad vozidlom na vozovke stratíte kontrolu.   

Listové pero udržiava nápravu v správnom smere. Ak listové pero nemá správne rozmery, a najmä, ak sú na ľavej a pravej strane listové perá s rozdielnymi rozmermi, náprava nebude rovnobežná, čo negatívne ovplyvní jazdné vlastnosti vozidla. Môže dôjsť napríklad k nadmernému opotrebovaniu pneumatík alebo vozidlo môže bočiť doľava alebo doprava.

Listové pero je kľúčovým dielom systému odpruženia, ktorý zvyčajne obsahuje tieto hlavné časti: 

  • Listové pero

  • Tlmič

  • Doraz

  • Stabilizačná tyč (voliteľná na základe rôznych modelov a stupňov zaťaženia nápravy)

Systém odpruženia sa skladá z týchto častí, ktoré sa podieľajú na maximalizácii kontaktu pneumatiky s vozovkou, poskytujú stabilitu a dobrú ovládateľnosť, rovnomerne rozkladajú hmotnosť vozidla a zabezpečujú pohodlie pasažierov (a nákladu) tlmením nárazov.

 

Sú listové perá zastarané?

Listové perá nie sú zastarané, aj keď sa tento typ odpruženia používa už 150 rokov. Technológia listových pier sa výrazne zlepšila najmä za posledných 40 rokov vynálezom takzvaného parabolického listového pera. Listové perá sú aj naďalej najúčinnejším odpružením pre úžitkové vozidlá. V poslednej dobe došlo k intenzívnemu vývoju materiálov listových pier a zavedeniu nových materiálov, ako sú vysokopevnostné pružinové ocele a kompozitné materiály.
Listové perá sa v súčasnosti bežne používajú v nasledujúcich typoch vozidiel:

  • Ťažké nákladné autá a prívesy: 60 % – 70 % týchto vozidiel má na nápravách (predných alebo zadných) listové perá. V súčasnosti 70 % – 80 % týchto vozidiel používa parabolické listové perá, zatiaľ čo 20 % – 30 % používa viaclistové perá. Zvyšné vozidlá majú vzduchové pružiny.

  • Ľahké úžitkové vozidlá (3 – 7 ton): 90 % týchto vozidiel má na zadných nápravách listové perá a 10 % – 20 % aj na predných nápravách. Väčšina týchto vozidiel je vybavená parabolickými listovými perami, zatiaľ čo ostatné majú buď vzduchové, alebo torzné pružiny.

  • Pick-upy: 90 % najobľúbenejších značiek pick-upov používa listové perá, najmä tradičné viaclistové perá.


Z akého materiálu (pružinovej ocele) sú listové perá pre vozidlo Iveco Daily?

Na výrobu listových pier v moderných európskych vozidlách sa bežne používajú nasledujúce pružinové ocele:

  • 51CrV4: obsahuje 0,51 % uhlíka, 1,1 % chrómu a 0,2 % vanádu (hlavne pre parabolické listové perá)

  • 55Cr3: obsahuje 0,51 % uhlíka, 0,7 % chrómu a 0,7 % mangánu (hlavne pre klasické listové perá v závislosti od prierezov)

 

Prečo sa v mojom vozidle Iveco Daily zlomilo listové pero?

Príčin zlomenia listového pera vo vozidle Iveco Daily môže byť niekoľko, a preto určiť hlavnú príčinu môže byť ťažké. Nižšie však uvádzame typické príčiny. Upozorňujeme, že tieto vysvetlenia sú zjednodušené, aby ich bolo možné ľahko pochopiť. Technológia listových pier (odpruženie) a technológia ocele (metalurgia) sú špeciálne vedy.

  • Mikrotrhliny na povrchu môžu pochádzať z výroby alebo mechanického poškodenia pri montáži alebo používaní, napríklad pri náraze kameňa z cesty.

  • Nekovové inklúzie sú zložené materiály, ktoré sa pridávajú do ocele počas výrobného procesu. Majú odlišný chemický pôvod a pridávajú oceli rôzne mechanické vlastnosti, ako je tvárnosť, húževnatosť, opracovateľnosť a odolnosť proti korózii. Výroba pružinovej ocele a listov pera bez inklúzií je náročná a nákladná. Ak sú tieto inklúzie príliš veľké alebo príliš blízko pri povrchu listu pera, listové pero sa môže po určitom čase zlomiť.

  • Nesprávny proces tepelného spracovania: Pri výrobe pružinových pier je tepelné spracovanie jedným z posledných krokov na zabezpečenie optimálnych vlastností pružinovej ocele. Počas tohto procesu sa listové perá pomaly zahrejú na 850 – 950 stupňov Celzia, potom sa rýchlo ochladia v olejovom kúpeli na 45 – 55 stupňov Celzia. Nakoniec sa opäť zahrejú na 400 – 500 stupňov Celzia a potom sa pomaly ochladia na izbovú teplotu. Ak sa tento proces nevykoná správne, môže to mať niekoľko negatívnych dôsledkov.

  • Pri oprave listových pier v malej dielni môže dôjsť k povrchovej dekarbonizácii. Zahrievanie listu pera na otvorenom ohni môže spôsobiť vyhorenie uhlíka z povrchu, čo vedie k tvorbe mikrotrhlín.

  • Korózia z povrchu ocele sa rozšíri do celého materiálu.

  • Zlom na stredovom otvore listového pera: Strmene neboli utiahnuté podľa stanoveného krútiaceho momentu.

  • Zlomenie oka listového pera môže byť spôsobené chybou z výroby, opotrebovanými puzdrami listového pera alebo skorodovanými hriadeľmi pera.

  • Neustále preťažovanie vozidla.

  • Intenzívne používanie odpruženia v dôsledku zlého stavu vozovky.

  • Konštrukčné chyby zo strany výrobcov vozidiel sa môžu prejaviť aj pri konštrukcii listového pera alebo odpruženia. V súčasnosti výrobcovia optimalizujú listové perá s cieľom znížiť hmotnosť a náklady na materiál, čo však môže znížiť ich nosnosť.

  • Ak sa listové pero na vašom vozidle Iveco Daily zlomí, nemusíte z toho obviňovať seba. Musíte si však čo najskôr zakúpiť nové listové pero.
     

Je bezpečné jazdiť na vozidle Iveco Daily so zlomeným listovým perom?

Existuje šesť hlavných kritérií, ktoré treba zvážiť pri rozhodovaní, či môžete jazdiť s vozidlom Iveco Daily so zlomeným listovým perom.

  • Kde (v akej polohe) sa zlomilo listové pero?

  • Je listové pero jednolistové alebo viaclistové?

  • Ak je pero viaclistové, ktorý list je zlomený?

  • Je vozidlo naložené alebo prázdne?

  • Má vozidlo stabilizačnú tyč?

  • Ste ochotní riskovať? (Zvážte možné dôsledky jazdy bez výmeny.)

Najnebezpečnejšia situácia nastane, keď sa jednolistové pero alebo hlavný list viaclistového pera zlomia medzi nápravou a predným upevňovacím bodom a vozidlo nie je vybavené stabilizačnou tyčou. V tomto prípade nie je náprava vozidla správne pripevnená k podvozku a listové pero na opačnej strane je namáhané. V dôsledku toho sa listové pero na opačnej strane môže kedykoľvek zlomiť, čo spôsobí neočakávané posunutie nápravy. V takom prípade sa vozidlo môže stať neovládateľným. V takýchto prípadoch by vozidlo malo ísť urýchlene do servisu minimálnou rýchlosťou.
V niektorých prípadoch, ak nie je zlomený hlavný list pera, ak sa zlomí iný list pera, alebo ak sa hlavný list pera zlomí medzi nápravou a zadným upevňovacím bodom, vozidlo je možné naďalej používať po určitú dobu, ale nemalo by prevážať ťažký náklad. V týchto situáciách by sa malo zrýchľovať a brzdiť opatrnejšie ako zvyčajne.
 

Dá sa listové pero vozidla Iveco Daily opraviť zváraním?

Žiaľ, aj keď pružinové ocele je možné zvárať, proces zvárania môže spôsobiť zmeny v štruktúre ocele okolo spoja, čo by malo za následok nedostatok homogenity a konzistencie so zvyškom ocele. Zvarené listové pero sa preto čoskoro (o niekoľko týždňov) opäť zlomí.


Aké ďalšie problémy môžu nastať s listovým perom vozidla Iveco Daily?

Listové perá môžu mať aj iné problémy ako len zlomenie.

  • Hlavným problémom je zvyčajne príliš slabé listové pero, čo spôsobuje priehyb alebo kývanie zadnej časti vozidla. Listové perá sa časom opotrebujú, zvyčajne po 5 až 10 rokoch. Riešením je výmena listových pier.

  • Slabá konštrukcia listových pier je bežným problémom, najmä keď vozidlo vozí náklady na hranici maximálneho užitočného zaťaženia alebo je zaťažené neustále, ako sú vozidlá so žeriavmi či zdvižnými plošinami alebo karavany. Riešením môže byť montáž pomocného odpruženia, ako sú vzduchové pružiny, pomocné pružiny alebo spevňovacie súpravy listových pier. Ďalším riešením je vymeniť slabé listové pero za silnejšie.

  • Listové pero môže po niekoľkých mesiacoch používania zoslabnúť, čo je často spôsobené chybou vo výrobe v dôsledku nesprávneho vykonania procesu tepelného spracovania. Odporúčaným riešením je výmena listových pier, na čo sa zvyčajne vzťahuje záruka výrobcu listových pier.

  • Okrem toho môžu listové perá počas prevádzky vydávať vŕzgajúce zvuky. K tomu zvyčajne dochádza, keď sú plastové alebo gumené časti medzi listami pera opotrebované alebo chýbajú. Aj puzdrá listových pier môžu spôsobovať vŕzganie. Presný zdroj vŕzgania z listových pier si však vždy vyžaduje podrobnejšie skúmanie. V niektorých prípadoch, ako napríklad pri listových perách pre nákladné autá, sa nedá vyhnúť vŕzganiu.

  • Odpruženie pomocou listových pier môže byť pre niektorých používateľov príliš tvrdé, najmä ak vozidlo nepreváža žiadny náklad. Zatiaľ čo odpruženie listovými perami má niekoľko výhod (pozri blogový príspevok), pohodlie nie je jeho hlavnou prednosťou. Existujú však možnosti na zlepšenie pohodlia pri jazde, napríklad použitím slabšieho listového pera a pridaním pomocného systému so vzduchovým perovaním.


Ako môžem v internetovom obchode vybrať a objednať správne listové pero pre vozidlo Iveco Daily?

Náš internetový obchod ponúka štyri možnosti výberu a objednávky listových pier pre vozidlo Iveco Daily: 

  • Ak poznáte číslo výrobku (číslo OEM) listového pera, môžete ho nájsť priamo v internetovom obchode. Číslo výrobku je zvyčajne vyrazené do pera. Okrem toho je číslo výrobku listového pera namaľované na listovom pere alebo je na ňom štítok s číslom výrobku listového pera. Vďaka tomu si určite objednáte správne listové pero pre vaše vozidlo Iveco Daily.

  • Odošlite údaje o vozidle Iveco Daily ako dopyt online. Na základe roku výroby a čísla VIN nájdeme vhodné listové pero. Týmto spôsobom si môžete byť istí, že objednávate správne listové pero.

  • Ak chcete objednať správne listové pero pre vozidlo Iveco Daily, uveďte rok výroby a počet listov pera. V zriedkavých prípadoch vás môžeme požiadať, aby ste nám e-mailom zaslali informácie o vozidle uvedené v predchádzajúcej časti.

  • Ak zmeriate najdôležitejšie rozmery listového pera vozidla Iveco Daily, ako je dĺžka, hrúbka, šírka a ohyb, budeme schopní vám ponúknuť zodpovedajúcu náhradu. Upozorňujeme však, že ani v prípade týchto nameraných údajov nemôžeme zaručiť správnosť náhrady.

Poznámka: Ak si nie ste istí, či došlo k úprave odpruženia (listového pera) vášho vozidla Iveco Daily z druhej ruky, môžete nám poslať fotografiu aktuálneho listového pera.


Musím vo vozidle Iveco Daily meniť listové perá v pároch?

70 % zákazníkov nekupuje listové perá v pároch a málokedy sa stane, že musia kupovať 2. listové pero na druhú stranu. V určitých prípadoch však môže byť potrebné zakúpiť listové perá pre vozidlo Iveco Daily v pároch:

  • Vozidlo je staré a nepoškodené listové pero je slabé. Ak sa namontuje nové listové pero, môže byť tvrdšie ako staré a spôsobí naklonenie vozidla.

  • Vozidlo jazdilo dlhší čas so zlomeným listovým perom, čo spôsobilo namáhanie protiľahlého pera a hrozbu jeho predčasného zlomenia.

  • Spoločnosti, ktorých cieľom je znížiť riziko a minimalizovať prestoje spôsobené servisom, zvyčajne uprednostňujú výmenu oboch listových pier, keď je vozidlo v servise.
     

Môžem si kúpiť jeden list pera pre vozidlo Iveco Daily, ak má listové pero s dvoma alebo viacerými listami?
U nás je technicky možné zakúpiť nielen kompletné listové perá pre vozidlo Iveco Daily, ale aj jednotlivé listy pera. Ak to chcete urobiť, odošlite údaje o vozidle ako dopyt online a zadajte túto informáciu do poľa pre poznámky.

 

Môžem si svojpomocne vymeniť listové pero pre vozidlo Iveco Daily?

Výmena listového pera si nevyžaduje špecifické znalosti, ale ak vám chýbajú skúsenosti, môže byť časovo náročná. Budete potrebovať niekoľko nástrojov, zdvihnúť vozidlo a zaistiť ho v bezpečnej polohe. V našom blogu nájdete inštruktážne videá o tom, ako vymeniť listové pero.

 

Dôležitosť používania správneho krútiaceho momentu pre matice strmeňa listového pera vozidla Iveco Daily

Strmene bezpečne pripevňujú listové perá k náprave, čo z nich robí kľúčový diel. Matice na strmeňoch musia byť utiahnuté na špecifický krútiaci moment. Správny krútiaci moment je uvedený v špecifikáciách vozidla. Ak nie je k dispozícii špecifikácia krútiaceho momentu od výrobcu, použite odporúčaný krútiaci moment pre nami dodávané oceľové strmene 10.9.
M8:     35 Nm

M10:   75 Nm

M12:   130 Nm

M14:   200 Nm

M16:   315 Nm

M18:   440 Nm

M20:   610 Nm

M22:   830 Nm

Tieto hodnoty platia pre povrchy závitov strmeňov, ktoré nie sú znečistené olejom alebo tukom. Ak je povrch lubrikovaný, znížte krútiaci moment o 10 % – 15 %.
Strmene je nutné dotiahnuť po 1 000 km – 5 000 km.
 

Vylepšenie odpruženia vozidiel Iveco Daily: Spevňovacie súpravy listových pier

Ak chcete znížiť priehyb vozidla pri prevoze nákladu, je možné pod pôvodné listové perá pridať ďalšie listy pier. Vyžaduje si to predĺžené perové konzoly (strmene), stredové skrutky a ďalšie diely obsiahnuté v našich súpravách.

Vylepšenie odpruženia vozidiel Iveco Daily: Súpravy pomocných pružín

Alternatívou k spevňovacím súpravám listových pier sú súpravy pomocných pružín. Tieto súpravy pomáhajú továrenským listovým perám rozložiť záťaž, čím sa znižuje kývanie a priehyb zadnej časti vozidla pri vysokej hmotnosti. Kľúčovým dielom súprav pomocných pružín je dutá gumová pružina s progresívnou charakteristikou, ktorá zaberá len pri určitom zaťažení, čím zaisťuje komfortné odpruženie vozidla, aj keď je prázdne.
 

Vylepšenie odpruženia vozidiel Iveco Daily: POMOCNÉ SYSTÉMY SO VZDUCHOVÝM PEROVANÍM

Vzduchové pružiny sa montujú vedľa továrenských listových pier na zadnú nápravu. Na rozdiel od mechanických pier je možné vzduchové pružiny plynule nastavovať stlačeným vzduchom, čo umožňuje zdvíhanie alebo spúšťanie vozidla podľa zaťaženia. Systém možno pohodlne ovládať z kabíny vodiča pomocou zabudovaného kompresora a ovládacieho panela. Táto funkcia umožňuje zdvíhať zadnú nápravu ťažkých karavanov alebo úžitkových vozidiel príležitostne alebo nastálo, napríklad pri jazde po strmých rampách alebo nekvalitných cestách. Naše systémy vzduchového perovania sú certifikované pre použitie v Európskej únii.

bottom of page